Любопитно

Каква е клаузата „Включване“ в Холивуд?





На церемонията по връчването на наградите „Оскар“ на Американската филмовата академия актрисата Франсис Макдормънд разтърси шоуиндустрията с две думи - клауза „Включване“. За какво призова носителката на наградата за най-добра женска роля и какво гласи тази клауза - обяснява Цветана Кръстева за „Плюс това“ по БНТ.

Това революция в Холивуд ли е или революция за всички жени?

Франсис Макдорманд,: Моля, нека всички жени, номинирани тази вечер във всички категории, да се изправят заедно с мен. Актьорите! Мерил, ако го направиш, всички ще го направят, хайде..режисьорите, продуцентите, сценаристите, композиторите, авторите на песни, дизайнерите..Хайде! Огледайте се. Огледайте се, дами и господа, защото всички ние имаме какво да предложим и имаме проекти, които да бъдат финансирани. Не го обсъждайте с нас на тържеството тази вечер. Поканете ни в офисите си след няколко дни или елате в нашите офиси и ще ви разкажем. Ще се разделя с вас тази вечер с две думи, дами и господа: клауза „Включване“.
Не е учудващо, че малцина в онази нощ на 4 март в Холивуд разбраха какво точно иска да каже Франсис, една от най-добрите актриси в света, с 35 години живот на сцената. Самата Макдорманд призна, че е научила за клауза „Включване“ същата седмица.

Франсис Макдорманд: Всеки, който води преговори за участие във филм, има право да включи в договора си клауза „Включване“, което означава, че може да помолите или изискате поне половината от екипа във филма да бъде съставен от малцинства.
Автор на идеята за „клауза включване“ е преподавателката по комуникации в Университета в Южна Калифорния Стейси Смит. Преди 4 години в статия в „Холивуд рипортър“ тя предлага всички „звездни“ актьори да имат право да изискат разнообразие в екипа на филма - било то етническо, полово разнообразие или по-голямо участие за хора с увреждания. Според нея това е много наболял социален въпрос.

Стейси Смит, Университет в Южна Калифорния: Филмите разказват истории. А това е толкова важно. Те ни показват ценностите на обществото, те ни предлагат уроци, разпространяват и запазват историята ни. Но те не предоставят на всекиго еднакви възможности да участва в тях.

Стейси Смит, която от години изучава Холивуд, твърди, че американската филмова индустрия е изпаднала в криза на "включването", както я нарича. Смит е изследвала 800 филма, произведени в годините между 2007 и 2018 година и е стигнала до стряскащи резултати: по-малко от една трета от участниците в тях са жени, а режисьорите жени са едва 4 процента.

Стейси Смит
, Какъв е портретът на жените във филмите? В сравнение с мъжете много по-вероятно е във филмите на жените да бъде придаден сексуален облик, три пъти по-вероятно в сравнение с мъжете е те да се разсъбличат във филм, да са полуголи и е много, много по-вероятно да са слаби.
Според CNN ситуацията в Холивуд е умалено отражение на ситуацията в Америка що се отнася до заплащане и възприемане на жените. За миналата година жените са печелели 80 на сто от заплатите на мъжете, а доходите на майките и цветнокожите жени стремително са подценявани.

Стейси Смит, Университет в Южна Калифорния& Наричам това епидемия на невидимостта. Това, което виждаме на екран, не съответства на реалната действителност. От това, което виждаме на екран, в света би трябвало да има демографска криза.
Според проучванията на Смит причината за пренебрегването на жените в кино-индустрията е свързана както с вкоренени социални догми като тази, че по-добрият режисьор винаги е мъж, така и с възприятията на обществото. За половин век, нищо не се е променило, казва Смит.

viapontika.com

viapontika@viapontika.com

За автора...

Comments

comments powered by Disqus