Любопитно

Електричество в древността: факти и предположения(Снимки)



По странно съвпадение археолозите понякога откриват тайнствени предмети, които не се вписват в нашата представа за древните култури. Никой историк не би могъл да обясни тяхното съществуване, но все пак те съществуват. Учените ги наричат ​​"Артефакти извън времето" - " предмети с чужд произход".

Съдейки по тях, древните гърци успяват да създават компютърни аналози (механизма на Антикийера), жителите на Парфия използвали галванични елементи, а египтяните - лампи с нажежаема жичка.

За какво става дума? За уместни фалшификации? Или технологията трябва да бъде пренаписана?

Една от находките, намерена не на място, е известната багдадска батерия. През 1936 г., по време на разкопки край Багдад, австрийският археолог Вилхелм Кониг открива кана, направена преди две хиляди години от парфески грънчар.

Вътре в обикновен светло жълт съд с височина 15 см се намирал меден цилиндър. Диаметърът му е 26 милиметра, а височината - 9 сантиметра. Вътре в цилиндъра е поставен железния цилиндър, напълно ръждясал. Всички детайли били запълнени с асфалт, който ги закрепял.

В книгата си "Изгубеният рай" Вилхелм Кониг педантично описва откритието.

Но за какво е бил този съд?

"В къща извън селото е намерена глинена кана с меден елемент, в близост имало три глинени купи с магически надписи. В руините на Селевкия на Тигър са намерени подобни медни елементи. "

За какво са ги ползвали? Не трябва да се забравя, че през 3-4 век преди новата ера, според историците, е един от най-плодотворните периоди в развитието на науката и технологиите.

Няколко години по-късно Коенг разкрива неочаквана хипотеза. Контейнерът може да служи като галванична клетка - накратко, батерия. "Необходимо е само да се налива киселина или алкални вещества", предположи изследователят.

Това се потвърждава от експериментите. Професор Дж.Б. Перчински от Северна Каролина State University произвежда кана изпълни пет процента с оцет и свързана с волтметър, той е убеден, че между желязото и медта се генерира напрежение 0,5 волта.

Малко, но все пак! Тази антикварна батерия работи 18 дни.

Следователно парфите - вечните съперници на римляните на Изток, чиято култура познаваме сравнително лошо - биха могли да произведат електрически ток с най-примитивните средства. Но за какво? В крайна сметка, в Парфия, както и в Древен Рим -както знаем, не са използвани електрически ток.

Ами ако за всичко са виновни "тъмните векове", които лишават европейците от историческа памет? А ако "ерата на електричеството" не е дошла в дните на Фарадей и Яблочков, а в предхристиянската епоха?



"Електрическото осветление е имало в древния Египет", твърдят Питър Крас и Райнхард Хабек, които са написали книга, за да докажат тази идея.



Основният им аргумент е релефът от храма на богинята Хотър в Дендера, създаден през 50 г. пр.н.е. по времето на царица Клеопатра. На този релеф се вижда египетски свещеник, който държи продълговати предмети, наподобяващи крушка на електрическа лампа. Вътре в колбата се появява змия; главата й е обърната към небето.

За Крас и Хабек всичко е ясно. Този релеф е технически чертеж на странен обект и има лампа, а змията алегорично изобразява нагрятата нишка . С помощта на такива лампи египтяните осветявали тъмните коридори и стаи. Например, защо на стените на помещенията, в които художниците са работили, няма сажди, които да останат, ако са използвали маслени лампи. Всичко е дело на енергията!

Една забавна хипотеза, но дори и днес няма такава огромна лампа с нажежаема жичка, както е изобразено на този релеф. И е добре, че не. Такива колоси са опасни: всъщност силата на унищожаване на лампата под въздействието на атмосферното налягане се увеличава с увеличаването на нейния обем.

Египтолозите също интерпретират този релеф по съвсем различен начин. Релефът е пълен със символизъм. Самият йероглифен начин на писане окуражи египтяните да видят нещо различно зад образите от релефа.

Така че, според експертите, релефът в Дендера изобразява слънцето. Според вярванията на египтяните, Слънцето умира всяка вечер и възкръсва в зори. Тук е символът на змията, която се преражда, когато кожата й се изхвърли. Най-спорният елемент на изображението е известната "крушка". Дори египтолозите не знаят как да го тълкуват.

Що се отнася до ситуацията, в която е създаден релефът, работниците вероятно са го издълбали в светлината на обикновените лампи, напълнени например със зехтин.

И защо тогава няма следи от сажди по стените и таваните? Археолозите са намерили подобни места повече от веднъж.

И все пак гатанките остават.

Как парфите откриват електрически ток? В края на краищата, напрежение, равно на 0,5 волта, не може да бъде открито без инструменти.

Може би древните също случайно са открили електричество? И как са се досетили, че с помощта на електрически ток е възможно да се утаи златото, съдържащо се в разтвора? И откъде е било направено това откритие в Парфия или в Египет? В края на краищата, "батериите" вероятно се използват повече от един век.

Уви, не знаем нищо за това. Няма писмени справки. Известният немски историк Бурхард Брентес приема, например, че са използвали това мистериозно изобретение само във Вавилон и околностите му. Но как наистина е било?

От друга страна, човек не може да подценява предците си. Всичко е забравено.

И някои от най-добрите постижения на тази или онази култура и невероятни тайни се губят след няколко века. Войни, пожари, смърт на писмени паметници само засилват забвението на всички изобретения на древността.

Много неща са изчезнали без следа. Вероятно цяло направление на науката, плодовете от дейността на големите научни школи, приемниците на династиите на занаятчиите, тайно изчезнали, са загубени.

И сега, когато археолозите открият необичаен артефакт, те не знаят как да обяснят вида му. Това става неразрешена мистерия, фраза от книга, която е била унищожена от дълго време.

Превод от www.ok.ru




Елена Фотева

viapontika@viapontika.com

Елена Фотева е дългогодишен фоторепортер и журналист, работила във вестниците "Свободен бряг" и "24 часа". Нейни теми са: звездните влияния и астрологията, опазването на природата, археологията, пътешествията и културните събития.

Comments

comments powered by Disqus